Har du ett företag - se upp för bluffakturor!

Som företagare kan du råka ut för olika typer av bluffakturor, det vill säga fakturor eller orderbekräftelser på något du inte har beställt eller har uppfattat som en beställning.

Viktigt att veta är att du som företagare har ett större ansvar än privatpersoner att kontrollera vilka avtal du ingår. Får du en bluffaktura ska du inte betala den. Som företagare har du nämligen ingen ångerrätt så som en privatperson har.

Så här kan du undvika en bluffaktura


Det kan få stora konsekvenser om du som företagare betalar en faktura och därmed ingår ett avtal. Tänk på detta för att undvika att bli lurad:

- Ingå inte avtal utan att kolla upp motparten/avsändaren
- Stressa inte upp dig över korta svars- och betaldatum
- Läs det finstilta
- Kolla upp och jämför produkterna/tjänsterna

Verifiera alltid


Det lönar sig alltid att bekräfta uppgifterna med de berörda parterna, särskilt när det gäller meddelanden som involverar överföringar. Se även upp för ändringar av betalningsinstruktioner till befintliga avtal.

Det är också viktigt att notera att vissa bedragare utnyttjar ett hackat e-postkonto eller maskerar den verkliga avsändaradressen, vilket innebär att avsändaren kan verka vara rätt. Istället för att klicka på Svara, vidarebefordra e-posten och skriv in eller välj e-postadressen från din kontaktlista. Då undviker du att svara till en falsk e-postadress.

Även om e-postadressen är rätt, är det bra om du kan verifiera avsändaren även exempelvis via telefon, sms, chattprogram eller andra applikationer. Om du tvekar, kom ihåg att det är större risk att du blir lurad än att du missar ett bra erbjudande.