Kortöversikt och uppdaterad Europabetalning

Vi har uppdaterat Internetkontoret och Mobilbanken med flera efterfrågade förbättringar och nyheter.

Kortöversikt och kortinställningar

Dina debet- och kreditkort samt kreditkortstransaktioner visas nu i översikten och under menyn Kort. Du kan ställa in regionbegränsning för dina kort till Sverige, Norden, Europa eller Hela världen enligt dina behov. Regionbegränsningen gäller för fysiska kortköp och uttag i automater. Begränsningen gäller inte för kortköp över Internet. För köp över Internet rekommenderar vi att du använder nätbutiker som erbjuder MasterCard SecureCode.

Vi rekommenderar att du av säkerhetsskäl inte har Hela världen som inställning om du inte är på resa utanför Europa.

Senare i sommar kommer det även bli möjligt att ställa in dagliga beloppsgränser för köp, uttag samt Internethandel.

Europabetalningar

Nu är det ännu smidigare att göra Europabetalningar (SEPA-betalningar). Du kan via Internetkontoret betala från dina valutakonton samt spara mottagare till nästa gång. Kontakta Kundservice om du vill börja göra Europabetalningar från dina valutakonton på Internetkontoret. Om du registrerar betalningen före kl. 13.30 når den mottagarbanken samma dag.

Du kan även ta emot Europabetalningar direkt till ditt konto. Ange ditt kontonummer i IBAN-format till betalaren. Kontonumret i IBAN-format hittar du under Mitt engagemang -> Kontoutdrag.

Europabetalning (SEPA-betalning) kan göras och tas emot om beloppet är i euro och mottagaren/avsändaren är inom EU, Island, Norge, Liechtenstein, Monaco, Andorra, San Marino eller Schweiz. Om betalningen utförs i en annan valuta eller från ett annat land behöver betalningen tas emot via SEB, se instruktion för detta under Kontoupplysning > Information om mottagande av betalning från utlandet.

Nyheter i Mobilbanken

I version 1.1.1 av Mobilbanken introducerar vi pushnotiser. Från och med nu plingar det till i din mobila enhet då du har fått ett nytt meddelande från t.ex. Kundservice eller din rådgivare. Längre fram under året kommer vi att lansera flera notiser, och du kommer själv kunna välja vilka av dem du vill aktivera. För att pushnotiser ska komma behöver du tillåta Mobilbanken att skicka notiser. Du gör det antingen genom att godkänna popup-frågan i samband med att du loggar in eller i efterhand via din mobila enhets inställningar (notiser).