Frågor och svar

Allmänt om Internetkontoret
Tekniska rekommendationer för Internetkontoret
Funktionalitet för Internetkontoret
Säkerhet för Internetkontoret

Allmänt om Mobilbanken
Tekniska rekommendationer för Mobilbanken
Funktionalitet för Mobilbanken

Säkerhet för Mobilbanken

Kontaktuppgifter

Allmänt om Internetkontoret

När är Internetkontoret öppet?
Ålandsbankens Internetkontor är öppet dygnet runt, alla dagar i veckan.

Hur länge måste jag vänta innan jag loggas in på Internetkontoret?
Det är flera orsaker som påverkar en inloggning. Mycket beror på din datorutrustning och vilken överföringshastighet ditt modem har (rekommenderas minst 28,8 kbps), samt hur stor belastning det är på nätet.

Hur mycket kostar det att använda Internetkontoret?
Det kostar ingenting att använda Internetkontoret, tjänsten är för närvarande gratis. Från och med den 1 september införs en avgift på 75 kronor/månad för digitala tjänster (Internetkontoret och Mobilbanken). Avgiften ingår i tjänstepaketen Premium och Private Banking. 

Tekniska rekommendationer för Internetkontoret

Vilka webbläsare rekommenderas för Internetkontoret?
Webbplatsens utseende har testats i flera webbläsare. Av säkerhetsskäl rekommenderar vi den senaste versionen av webbläsare eftersom programleverantören hela tiden rättar till skönhets- och säkerhetsfel som kan vara olika allvarliga.

Med PC rekommenderar vi

  • Internet Explorer, senaste versionen
  • Mozilla Firefox, senaste versionen
  • Google Chrome, senaste versionen

Med Mac OS X rekommenderar vi

  • Firefox, senaste versionen
  • Apple Safari, senaste versionen
  • Google Chrome, senaste versionen

Hur vet jag vilken Webbläsare jag använder?
Om du går in under Hjälp/Help och väljer "Om Internet Explorer/Firefox/Google Chrome" ser du vilken webbläsare och version du har idag.

Funktionalitet för Internetkontoret

Kan jag skriva ut en sida?
Längst ner på de flesta sidorna finns en länk Skriv ut denna sida. Om du inte hittar länken kan du använda webbläsarens utskriftsfunktion, Arkiv – Skriv ut.

Kan jag hatera bilagor i Internetkontoret?
Ja, bilagor i de vanligen förekommande formaten (MS Office, Open office, .pdf mfl.) går att skicka samt ta emot på Internetkontoret.

Vad betyder frågetecken-ikonen ?
Om du klickar på ikonen med ett frågetecken (?) får du upp en hjälptext som beskriver de olika funktionerna för den sida som visas.

Hur fungerar listan Godkänn mina betalningar?
När du registrerat och godkänt en betalning läggs den till listan Godkänn mina betalningar. I listan visas alla betalningar som du registrerat men ännu inte bekräftat till banken. Dessa kan även anpassas enligt registreringsdag, förfallodag samt vilket konto betalningen dras från. Man kan även visa dem antingen i en stigande eller fallande ordning. Detta för att kunna få en överblick som passar just dig. Betalningarna bekräftas till banken genom att du anger en kod enligt given position från din kodtabell.

Kan jag sortera mina konton?
Javisst, klicka på Anpassa konton nedanför kontolistan och gör dina egna inställningar. Du kan även sortera och namnge dina konton under Mitt Engagemang och menypunkten Inställningar, välj Namnge och Anpassa konton.

Kan jag sortera mina transaktioner?
Javisst, klicka på transaktionslistans rubriker eller ikonen ovanför transaktionslistan och anpassa sorteringen efter dina egna önskemål.

Kan jag ändra namnet på ett konto i Internetbanken?
Javisst, klicka på Anpassa konton under kontolistan och byt ut kontonumret mot ett eget namn. Du kan också ändra namn på dina konton i funktionen Namnge och anpassa konton som du hittar under fliken Mitt engagemang och Inställningar.

Vad är ett mottagarregister?
Där lägger du in uppgifter om dina egna betalningsmottagare som du ofta gör betalningar till. Mottagarens uppgifter kan sen lätt hämtas när du registrerar en ny betalning.

Vad menas med betalningstyp?
Det är en förklaring till vilken typ av betalning som du eller någon annan utfört, Bankgiro, Plusgiro eller Överföring.

Hur registrerar jag en Återkommande betalning?
Fyll i alla uppgifter för betalningen och gå längst ner i bilden och välj period. Fyll i sista giltighetsdag om du vill att den återkommande betalningen skall upphöra ett visst datum.

Behöver jag godkänna en snabböverföring mellan mina konton med en engångskod?
Nej, eftersom det är en överföring mellan dina egna konton i Ålandsbanken behöver du inte bekräfta dessa överföringar med en engångskod.

Hur långt tillbaka kan jag se mina transaktioner?
Du kan välja att se transaktioner 18 månader tillbaka i tiden.

Hur fungerar Saldotjänst via SMS eller e-post?
Du kan lätt hålla reda på kontosaldot och hålla koll på när något viktigt händer på kontot genom att aktivera ett Saldobesked eller Saldolarm. Informationen om ditt konto kan du välja att få till din mobiltelefon eller till din e-post.

Hur får jag ett eget användar-ID, lösenord och en egen kodtabell?
Du måste vara kund hos Ålandsbanken och ha ett avtal med banken om Digitala tjänster för att använda Internetkontoret. Om du inte redan är kund i banken kan du bli det genom att fylla i formuläret Bli kund.

Vilka konton kan jag ansluta till Internetkontoret?
För betalningar kan du ansluta dina Baskonton. Konton som du har dispositionsrätt för kan också anslutas både för betalningar och för upplysningar. Du ser även dina Fasträntekonton på Internetkontoret.

Hur ändrar jag övre beloppsgräns för betalningar?
Om du önskar ändra den övre beloppsgränsen för betalningar per dygn så ber vi dig kontakta vår kundservice genom att klicka på fliken Kundservice och Skapa meddelande när du är inloggad eller ring oss på telefon 0771-415 415.

Hur ändrar jag mina adressuppgifter?
Din adress uppdateras automatiskt via folkbokföringsregistret. Om du vill ändra adress till en tillfällig utskicksadress vänligen skicka ett skriftligt meddelande till Ålandsbanken Sverige AB, 107 81 Stockholm.

Hur ändrar jag mina andra kontaktuppgifter?
Har du bytt telefonnummer eller e-postadress, då ändrar du dessa uppgifter själv under fliken Mitt engagemang och Min profil. Ändra uppgifterna och klicka på knappen Spara.

Hur avslutar jag mitt avtal med Internetkontoret?
Om du önskar avsluta ditt avtal om Ålandsbankens digitala tjänster så ber vi dig kontakta kundservice genom att klicka på fliken Meddelanden och Skriv meddelande då du är inloggad eller på telefon 0771-415 415 och uppge dina önskemål.

Vad kostar kontoutdrag för ett konto?
Kontoutdrag som du hämtar själv i Internetkontoret är avgiftsfria. För kontoutdrag som skickas per post debiterar banken en avgift enligt gällande prislista.

Varför blev inte mitt betalnings- eller överföringsuppdrag utfört?
Om din betalning på förfallodagen innehåller felaktigheter eller om det saknas täckning på ditt konto för betalningen/överföringen, utförs inte betalningen/överföringen. Betalningen/överföringen visas som en Avvisad betalning/överföring i funktionen Kommande betalningar. Du får även ett meddelande till ditt Internetkontor med information om det avvisade betalningsuppdraget.

Säkerhet för Internetkontoret

Hur använder jag användar-ID, lösenord och kodtabellen?
I samband med att du tecknar avtal om Digitala tjänster för användning av Internetkontoret får du ett unikt användar-ID. Förutom användar-ID erhåller du ett engångslösenord och en kodtabell. Engångslösenordet ska du byta till ett personligt lösenord första gången du loggar in . Efter att du angett ditt personliga lösenord ombeds du att ange en kod enligt given position från din kodtabell. Koderna i kodtabellen används slumpmässigt enligt den position som banksystemet ger dig.

Förvara alltid användar-ID, lösenordet och kodtabellen säkert och separat ifrån varandra!

Hur skyddar jag min digitala underskrift?
Eftersom användar-ID, lösenord och engångskoderna bildar din digitala underskrift, ska du komma ihåg följande:

- förvara användar-ID, lösenord och kodtabell omsorgsfullt och på olika ställen
- skriv inte ner användar-ID och/eller lösenord på sätt som gör de lätt att identifiera, utan lär de utantill
- kontrollera regelbundet att kodtabellen är i säkert förvar
- överlåt inte den digitala underskriften eller delar av den till andra

Banken ber aldrig dig att uppge den digitala underskriften eller delar av den per e-post, inte heller kontaktar banken dig via andra kanaler och ber om den digitala underskriften eller delar av den.

Vad gör jag om jag har tappat bort mitt användar-ID, lösenord eller kodtabellen?
Du kontaktar oss antingen genom att skicka e-post till Kundservice[at]alandsbanken.se eller ringa 0771-415 415.

Mitt lösenord fylls i automatiskt, hur avinstallerar jag den funktionen?
I olika webbläsare finns en funktion som kompletterar lösenord, webbadresser och formulär automatiskt. För att hindra detta behöver du ändra webbläsarens inställningar.

Vad gör jag om mitt användar-ID eller lösenord är spärrat?
Du kontaktar oss antingen genom att skicka e-post till Kundservice[at]alandsbanken.se eller ringa 0771-415 415.

Hur spärrar jag mitt användar-ID eller kodtabellen?
Du kan spärra tillgången till ditt Internetkontor genom att kontakta Bankens spärrservice på telefon 08-695 17 01 (från utlandet +46 8 695 17 01). Tjänsten är öppen dygnet runt. Dagtid kan du även kontakta Ålandsbanken antingen genom att skicka e-post till Kundservice[at]alandsbanken.se eller ringa 0771-415 415.

Varför är min session med Internetkontoret plötsligt bruten?
Din session med banken stängs automatiskt ner efter en viss tid ifall du inte varit aktiv. Detta görs av säkerhetsskäl för att skydda dina bankaffärer. För att koppla upp förbindelsen igen måste du på nytt ange ditt användar-ID, lösenord och kod enligt given position från din kodtabell.

Vad skall jag tänka på om jag loggat in på Internetkontoret från en dator som används av flera personer?
Logga ut, töm datorns cache och stäng alla webbläsarfönster då du slutat använda Internetkontoret.

Webbläsarna har ett cacheminne för att göra det snabbare att ladda sidor på nytt. Webbläsaren sparar sidorna du använt i datorns cacheminne. Internetkontorets sidor kan också sparas i datorns cache, där de kan hittas t.ex. med knappen backsteg (Backspace), när någon annan använder samma dator på till exempel ett bibliotek, läroinrättningar, nätcaféer osv. Ett bra tips då du använder en allmän dator är att använda webbläsarens surfa-anonymt-funktion (inPrivate Browsing, Private browsing, Ingognitoläge), då sparas inte din sidhistorik.

Cacheminnet och webbläsarhistoriken kontrolleras på olika sätt i olika webbläsarprogram. Du kan testa tangentkombinationen Ctrl+Shitf+Del, som direkt öppnar menypunkten om att ta bort webbhistorik i de flesta webbläsare.

Microsoft Edge
Välj Mer (...) > Inställningar. Välj sedan Välj vad du vill radera under Radera webbdata och markera kryssrutorna för den information som du vill ta bort.

Internet Explorer
Välj menyn Verktyg/Tools och Ta bort webbhistorik.../Delete Browsing History... och välj Tidigare besökta webbplatser/History samt välj Ta bort/Delete.

Mac Safari
Välj från Safari menyn alternativet Nollställ Safari.

Firefox
Välj menyn Historik/History, välj Rensa ut tidigare historik.../Clear recent history... välj All historik/Everything i fältet Tidsintervall att ta bort/Time range to clear och välj Ta bort/Clear Now.

Google Chrome
Välj menyn Anpassa (hamburgarmeny, tre liggande streck, uppe till höger). Välj Historik och Rensa webbinformation.

Hur vet jag att linjen mellan min dator och Internetkontoret är säker?
Ålandsbanken använder en säkerhetsteknik som är allmänt förekommande hos banker och övriga aktörer på Internet. Tekniken kallas SSL och är en världsomspännande standard. Ålandsbanken Internetkontor använder 128 bitars SSL-kryptering. Du kan se i webbläsarfönstret att krypteringen är aktiv då ett låst hänglåst visas.

Du kan kontrollera att certifikatet i servern tillhör Ålandsbanken genom att dubbelklicka på låsikonen.

Varför används en temporär cookie?
Ålandsbanken använder en cookie för att kunna kontrollera och identifiera din session med vårt Internetkontor. Internetkontoret använder endast en temporär cookie som inte sparas på din dator. Utan cookie fungerar inte Ålandsbankens Internetkontor.

Allmänt om Mobilbanken

När är Mobilbanken öppet?
Ålandsbankens Mobilbank är öppet dygnet runt, alla dagar i veckan.

Hur kommer jag igång?
Det är enkelt att ladda ner appen och komma igång:

  1. Sök på Ålandsbanken mobilbank i någon av appbutikerna App Store eller Google Play beroende på vad du har för mobiltelefon.
  2. Välj appen och installera den. Du kan behöva ditt lösenord till appbutiken.
  3. Logga in med ditt användar-ID, lösenord och kod från din kodtabell. Nästa gång du loggar in behöver du bara ange ditt lösenord. Lösenordet som gäller för Mobilbanken är samma lösenord som du själv har valt och använder för att logga in med till Internetkontoret.

Hur mycket kostar det att använda Mobilbanken?
Det kostar ingenting att använda Mobilbanken, tjänsten ingår i bankens digitala tjänster som är avgiftsfria. Från och med den 1 september införs en avgift på 75 kronor/månad för digitala tjänster (Internetkontoret och Mobilbanken). Avgiften ingår i tjänstepaketen Premium och Private Banking. Tänk på att det kan tillkomma avgifter för internettrafik och telekommunikation hos din mobiloperatör.

Tekniska rekommendationer för Mobilbanken

Vilka är de tekniska kraven för att använda Mobilbanken?

Mobilbanken är utvecklad för iOS och Android. Den är optimerad för den senaste och den näst senaste större releasen av respektive operativsystem.

Vi rekommenderar av säkerhetsskäl att du använder de senaste versionerna av operativsystemen eftersom tillverkarna hela tiden rättar till säkerhetsfel. Vi rekommenderar även att du uppdaterar appen så fort nya versioner av den finns tillgängliga i appbutikerna.

Fungerar Mobilbanken även på surfplattor?
Ja, även om appen i första hand är optimerad för mobiltelefoner fungerar den även på iPad- och Android-surfplattor. Vill du ha tillgång till det större utbudet av tjänster som vårt Internetkontor erbjuder kan du logga in på Internetkontoret via din surfplattas webbläsare.

Fungerar Mobilbanken även när jag är utomlands?
Ja, appen fungerar även utomlands. Tänk på att din teleoperatör kan debitera extra avgifter för internettrafik när du är utomlands.

Funktionalitet för Mobilbanken

Vad kan jag göra via Konton?
Du kan se dina konton och transaktioner upp till 13 månader tillbaka i tiden. Du ser även detaljuppgifter om respektive konto och transaktion.

Vad är Snabbsaldo och hur fungerar det?
Snabbsaldo ger dig möjlighet att i utloggat läge på Mobilbankens inloggningssida se tillgängligt belopp på det konto som du själv har valt att ska synas. Du aktiverar funktionen och väljer konto via Inställningar i appen.

Vad kan jag göra via Placera?
Du kan se dina depåer och dina fondkonton via Placera. Klicka dig vidare och att se ditt innehav och även detaljer för varje enskilt värdepapper eller fond. Som depåkund har du tillgång till våra börs- och finanstjänster. Via Kurslistor kan du söka bland värdepapper på en mängd börser. Via Index har du möjlighet att följa med utvecklingen på några av världens största börser. Nyheter ger dig möjlighet att läsa aktuella börsnyheter.

Vad kan jag göra via Meddelanden?
Via Meddelanden kan du se inkomna meddeladen från banken och skicka nya meddelanden till Kundservice eller din rådgivare. Du kan också se bilagor i meddelandena.

Vad kan jag göra via Betala och överföra?
Du kan göra BG/PG-betalningar, kontoöverföringar och egna överföringar. Via Betala till favorit, som är en unik funktion för Mobilbanken, har du möjlighet att göra betalningar till BG/PG-nummer och kontonummer även utan din kodtabell. När du gör betalningar har du ditt mottagarregister till hjälp. Nya mottagare sparas i mottagarregistret per automatik.

Hur godkänner jag en betalning eller en överföring?
När du har registrerat en betalning eller en överföring och klickat på Lägg till betalning så läggs den i listan för betalningar att godkänna. När du har registrerat alla dina betalningar är det dags att kontrollera och skicka in dem till banken. Du klickar då på Godkänn betalningar högst upp i formuläret, alternativt på Godkänn betalningar i Betala och överföra-menyn. Du verifierar och skickar in dina betalningsuppdrag till banken genom att ange kod från din kodtabell och klicka på Godkänn. För att skicka in enstaka betalningsuppdrag avmarkerar du de övriga genom att klicka bort markeringen i rutan före mottagarnamnet.

Finns det någon beloppsgräns för transaktioner som görs via appen?
Ja, det finns en övre beloppsgräns per dygn. Gränsen är den samma som du har valt för Internetkontoret och gränsen gäller för betalningar både från Internetkontoret och Mobilbanken. Du hittar beloppsgränserna per konto i ditt avtal för digitala tjänster. Du kan också kontakta Kundservice för att kontrollera vilken beloppsgräns du har valt. Egna överföringar omfattas inte av övre beloppsgränsen. Du kan ändra den övre beloppsgränsen per dygn genom att kontakta Kundservice.

Vad är Betala till favorit och hur fungerar det?
I funktionen Betala till favorit kan du göra BG/PG-betalningar eller kontoöverföringar till utvalda mottagare utan att ange kod från kodtabell. Det ger dig möjlighet att snabbt och enkelt göra betalningar till mottagare du ofta betalar till. Betalningar till favoritmottagare läggs inte i listan för betalningar att godkänna utan skickas separat till banken när du godkänner dem. När du lägger upp mottagaren som favorit i mottagarregistret ska du godkänna mottagaren med en kod från kodtabellen. Funktionen Betala till favorit finns endast tillgänglig via Mobilbanken (ej Internetkontoret).

Kan jag se och godkänna inkomna e-fakturor i Mobilbanken?
Nej du måste du besöka vårt Internetkontor för att se och godkänna e-fakturor samt lägga upp nya anslutningar.

Kan jag lägga upp och se mina autogiromedgivanden i Mobilbanken?
Nej du måste besöka vårt Internetkontor för att kunna lägga upp, ändra eller ta bort samt se dina autogiromedgivanden behöver du logga in till Internetkontoret.

Vilka inställningar kan jag göra?
Du kan göra flera olika typer av personliga inställningar i Mobilbanken. Inställningar som du redan har gjort på Internetkontoret kommer med till Mobilbanken, och när du gör ny eller ändrar en befintlig inställning i Mobilbanken kommer den automatiskt med till Internetkontoret.
Snabbsaldo: Aktivera funktionen för att få möjlighet att se tillgängligt belopp på ett konto direkt i menyn utan att behöva logga in i appen. Välj på eller av och markera sedan det konto du vill visa. Du kan när som helst avaktivera Snabbsaldo. Snabbsaldo är en unik funktion för Mobilbanken.
Kontoinställningar: Välj vilka konton och lån som ska visas i översiktsbilderna. Du kan välja vilket konto du vill att ska vara förvalt konto för betalningar. Du kan också ge egna namn till dina konton och lån.
Byt lösenord: Du kan när som helst byta ditt personliga lösenord, du verifierar det med en kod från din kodtabell.
Byt kodtabell: När banken har skickat en ny kodtabell till dig kan du aktivera den när som helst via Inställningar. Du verifierar kodbytet med en kod från din befintliga kodtabell.

Kommer det att komma fler funktioner till Mobilbanken?
Vi tittar på att integrera andra delar av bankens produktutbud och nya funktioner i Mobilbanken. Berätta gärna för oss vad det är du saknar eller om du har några andra tips på hur vi kan göra Mobilbanken ännu bättre. Skicka ett meddelande via appen eller e-post till Kundservice[at]alandsbanken.se.

Säkerhet för Mobilbanken

Är Mobilbanken säker att använda?
Mobilbanken är säker att använda förutsatt att du förvarar och använder din mobiltelefon på ett säkert sätt och skyddar ditt användar-ID, ditt lösenord och din kodtabell samt att du följer våra anvisningar för säkerhet. Kommunikationen mellan mobiltelefonen och banken är krypterad, och kan därför inte ses av utomstående.

Hur skyddar jag min digitala underskrift?
Eftersom användar-ID, lösenord och engångskoderna bildar din digitala underskrift, ska du komma ihåg följande:

- förvara användar-ID, lösenord och kodtabell omsorgsfullt och på olika ställen
- skriv inte ner användar-ID och/eller lösenord på sätt som gör de lätt att identifiera, utan lär de utantill
- kontrollera regelbundet att kodtabellen är i säkert förvar
- överlåt inte den digitala underskriften eller delar av den till andra

Banken ber aldrig dig att uppge den digitala underskriften eller delar av den per e-post, inte heller kontaktar banken dig via andra kanaler och ber om den digitala underskriften eller delar av den.

När ska jag spärra Mobilbanken och vart vänder jag mig då?
Om Mobilbanken finns registrerad i din mobila enhet och enheten av någon orsak försvinner (tappas bort, stjäls eller dylikt) ska du kontakta Kundservice på telefon 0771-415 415 Spärrtjänst på telefon 08-695 17 01. Du kommer då att få hjälp med att spärra användningen av Mobilbanken i den försvunna enheten. Du kommer efter detta fortsättningsvis att kunna använda Mobilbanken i andra enheter och Internetkontoret precis som vanligt.
Om du har tappat ditt användar-ID, ditt lösenord eller din kodtabell eller misstänker att någon utomstående fått kännedom om något av dem eller om du märker att någon obehörig använder dem ska du omedelbart kontakta Kundservice på telefon 0771-415 415 eller Spärrtjänst på telefon 08-695 17 01 för att spärra tillgången till dina digitala tjänster, Internetkontoret och Mobilbanken.

Vad ska jag göra för att komma igång igen när användar-ID eller lösenord är spärrat?
Kontakta Kundservice på telefon 0771-415 415 eller ta kontakt med ditt närmaste Ålandsbankenkontor så hjälper vi dig.

Vad innebär det att avregistrera enheten och när ska jag göra det?
Du avregisterar enheten genom att välja Avregistrera enheten i menyn i Mobilbanken. När enheten är avregistrerad innebär det att inloggning följande gång behöver ske genom att uppge alla tre delar i den elektroniska underskriften: Användar-ID, lösenord och kod från kodtabellen. Avregistrering ska alltid göras innan du överlåter enheten till någon utomstående.

Vad ska jag tänka på om jag använder Mobilbanken på en surfplatta eller mobiltelefon som används av flera personer?
Om enheten används av flera personer ska du avregistrera enheten via menyn i Mobilbanken innan du lämnar enheten ifrån dig. Nästa person kan då använda appen genom att logga in med sitt personliga användar-ID, lösenord och kod från kodtabellen.

Varför blir jag utloggad efter en viss tid?
Din session med banken stängs automatiskt ner efter en viss tid ifall du inte varit aktiv. Detta görs av säkerhetsskäl för att skydda dina bankaffärer. För att koppla upp förbindelsen igen måste du på nytt logga in med ditt lösenord.

Behöver jag logga ut när jag är klar med mina ärenden?

Ja, logga alltid ut från Mobilbanken när du är klar med dina ärenden. Då har du kontroll över att banksessionen har avslutats.

Kontaktuppgifter

Vart ska jag vända mig om jag behöver hjälp?
Om du har problem eller frågor är du välkommen att ta kontakt med Kundservice på telefon 0771-415 415. Vi har öppet måndag-fredag 8.30-18.00. Du kan också skicka e-post till Kundservice[at]alandsbanken.se eller använda meddelandefunktionen på Internetkontoret eller i Mobilbanken.

Vart ska jag vända mig om jag vill ge feedback?
Berätta gärna för oss vad det är du saknar eller om du har några andra tips på hur vi kan göra Internetkontoret eller Mobilbanken ännu bättre. Ta kontakt med Kundservice på telefon 0771-415 415. öppet bankdagar 8.30-18.00. Du kan också skicka e-post till Kundservice[at]alandsbanken.se eller använda meddelandefunktionen på Internetkontoret eller i Mobilbanken.