Tryggare Internetanvändning

Du har säkert läst om olika bedrägeriförsök som riktats mot Internetbanker och dess kunder. Det har hänt att bedragare via e-post och telefon försökt få bankkunder att lämna ut sina personliga koder och kreditkortsuppgifter. Dessutom har falska banksidor lagts upp på Internet som kan infektera din dator med program som lyssnar av och samlar in personlig information ifall du besöker dem. Denna form av bedrägeri kallas för nätfiske, eller phishing.

Genom att följa våra råd nedan kan du besöka Ålandsbankens Internetkontor tryggt och säkert även i fortsättningen:

  1. Förvara alltid ditt personliga användar-ID och dina koder säkert och separat ifrån varandra. Du ska memorera ditt personliga lösenord, skriv aldrig ner det någonstans. Byt din personliga kod regelbundet, speciellt om du misstänker att behöriga fått kännedom om den.
  2. Uppge aldrig dina koder, lösenord eller användar-ID till någon, även om personen ifråga påstår sig ringa från Ålandsbanken eller polisen.
  3. Ålandsbanken skickar dig aldrig e-post, textmeddelanden eller kontaktar dig per telefon och ber dig uppge dina koder, lösenord eller användar-ID till Internetkontoret. Om du själv vill ta kontakt med banken, använd alltid de kontaktuppgifter som du tidigare erhållit via ditt kontor eller från Ålandsbankens hemsida.
  4. Spara aldrig dina lösenord i webbläsaren. Kom ihåg att radera webbläsarens cacheminne om du befinner dig på en offentlig plats eller utomlands.
  5. Svara aldrig på e-post och öppna inte bilagor som sänds till din e-post från okända avsändare.
  6. Klicka aldrig på en länk som du får via e-post, utan skriv själv in adressen www.alandsbanken.se i din webbläsare. I webbläsarfönstrets adressrad kan du också kontrollera att den sida du befinner dig på är skyddad. En skyddad adress börjar med https://, medan en oskyddad börjar med http://.
  7. Uppdatera din webbläsarversion och andra program på din dator regelbundet. Programleverantören lanserar kontinuerligt nya versioner för att rätta till skönhetsfel och säkerhetsbrister.
  8. Installera ett virusskydd på din dator och uppdatera det regelbundet. Det ger skydd mot virus, trojanska hästar, maskar och andra skadegörande program som på olika sätt försöker ta sig in i din dator.
  9. En rätt inställd brandvägg ger dig ytterligare skydd genom att du själv definierar vilka program som tillåts använda Internet.

Du kan testa säkerheten på din hemdator genom att besöka adressen www.testadatorn.se.

Spärrservice och frågor

Om du misstänker att någon obehörig har fått tag i dina koder till Internetkontoret bör du spärra tillgången till Internetkontoret. Du kontaktar då Bankens spärrservice på telefon 08-791 49 59(från utlandet: +46 8 791 49 59) . Tjänsten är öppen dygnet runt.

Om du har frågor om Internetkontoret så går det bra att kontakta Ålandsbanken, telefon 0771-415 415. Öppet måndag-fredag 08.30-18.00.