Säkerhet och rekommendationer

1. Användar-ID, lösenord och engångskoder
2. Webbläsare
3. Kryptering och säkra sidor
4. Ålandsbankens certifikat
5. Cookies
6. Inaktivitet
7. Lagring av webbsidor på din dator
8. Kontakta oss

1. Användar-ID, lösenord och engångskoder

När du tecknar avtal för användning av Ålandsbankens Internetkontor får du ett slumpmässigt utvalt användar-ID samt en kodtabell med engångskoder. Dessutom får du ett engångslösenord som du vid första inloggningstillfället uppmanas att byta till ett personligt lösenord.
För att identifiera dig när du loggar in till Internetkontoret anger du ditt användar-ID, lösenord samt en kod enligt given position från din kodtabell.
Engångskoderna används slumpmässigt enligt den position som banksystemet ger dig. En ny kod används varje gång du loggar in och dessutom när du bekräftar betalningar eller ingår nya avtal med banken.

Förvara alltid användar-ID och kodtabellen säkert och separat ifrån varandra. Skriv inte ner ditt lösenord på papper.

Du kan naturligtvis logga in med Mobilt BankID också.

En ytterligare säkerhetsåtgärd är att ditt användar-ID spärras om felaktigt lösenord eller felaktig engångskod har angetts ett antal gånger. Du kan också själv spärra tillgången till ditt Internetkontor, när som helst på dygnet, genom att kontakta vår spärrservice på telefon 08-791 49 59 (från utlandet +46 8 791 49 59). Tjänsten är öppen dygnet runt.
Tänk på att Ålandsbanken aldrig skickar e-post eller textmeddelanden, eller kontaktar dig via telefon och uppmanar dig att uppge dina koder, lösenord eller användar-ID.

2. Webbläsare

Om du använder PC rekommenderar vi någon av följande webbläsare:

  • Chromium, senaste version
  • Mozilla Firefox, senaste version
  • Google Chrome, senaste version

Om du använder MAC rekommenderar vi någon av följande webbläsare:

  • Apple Safari, senaste version
  • Mozilla Firefox, senaste version
  • Google Chrome, senaste version

Leverantörerna ger i regel ut nya uppdateringar för att rätta till säkerhetsfel. Därför rekommenderar vi att du uppdaterar din webbläsare till den senaste versionen av programvaran.

3. Kryptering och säkra sidor

Vid uppkoppling till Internetkontoret startar krypteringen av informationen automatiskt. Krypteringen skyddar sessionen mellan dig och Ålandsbankens Internetkontoret. Ålandsbankens Internetkontor använder SSL-kryptering. Du kan se i webbläsarfönstret att krypteringen är aktiv då ett låst hänglås visas.

4. Ålandsbankens certifikat

Du kan kontrollera att det verkligen är Ålandsbankens Internetkontor du kommunicerar med. Beroende på vilken webbläsare du använder, finns det en bild på ett lås i addressfältet (i början eller i slutet av fältet). Du kan dubbelklicka på låset eller högerklicka på det och från dialogrutan som visas kan du läsa att certifikatet är utfärdat till Ålandsbanken.

5. Cookies

Ålandsbanken använder tillfälliga cookies för att kunna identifiera och kontrollera din session med Internetkontoret. En cookie är en textfil som lagras på din dator. Det finns två typer av cookies, den ena används för besöksstatistik och lagras på din dator. Denna används för att känna igen dig som en återkommande besökare nästa gång du besöker Ålandsbankens webbplats. Den andra typen är så kallade session cookies som skickas mellan din dator och servern för att koppla information om exempelvis vilket språk du valt, dessa cookies lagras temporärt på din dator och försvinner så snart du stänger webbläsaren.

För att Internetkontoret skall fungera måste din webbläsare acceptera cookies. Du kan undvika cookies genom att stänga av dem i inställningarna för webbläsaren, instruktioner om detta hittar du på respektive leverantörs hemsida.

6. Inaktivitet

Avsluta alltid ditt besök på Internetkontoret eller andra tjänster med att logga ut och avsluta sessionen, speciellt om du använder en annan dator än din egen. Din session med Internetkontoret stängs automatiskt av efter en viss tid ifall du glömt att avsluta sessionen.

7. Lagring av webbsidor på din dator

Beroende på vilken webbläsare du använder och hur den är inställd finns det risk för att de webbsidor du besökt finns lagrade i datorns minne eller på hårddisken. Det betyder att andra personer som har tillgång till din dator kan hämta dessa sidor och läsa dem. För att förhindra detta sekretessproblem skall du tömma webbläsarens cacheminne efter att du avslutat sessionen med Internetkontoret. Läs mer om lagring och krypterade sidor under Frågor och svar.

8. Kontakta oss

Om du har problem eller frågor kontakta Ålandsbanken på telefon 0771-415 415. Öppet måndag- fredag 8.30-18.00. Du kan också skicka e-post till kundservice[at]alandsbanken.se eller använda meddelandefunktionen på Internetkontoret.
Mer information om Inloggning, tekniska detaljer och säkerhet hittar du under Frågor och svar.